Fethullah Gülen'e Göre Kölelik  

Gönderen dinlereinanmamak@gmail.com

"İslâm, evvelâ, köleliği bir vak'a olarak ele aldı. Sonra kölelerin ne ticaret ne de eğlence metâı olmadığını hatırlattı ve insan olduklarına dikkati çekti"(1). Bu sözler Fethullah hocaya ait. Böyle bir şey demesindeki sebep insanlara İslamın aslında köleliği hoş görmediğini anlatmaya çalışmak. İnsanlara bu iddiasını kanıtlamak için yazının devamı şöyle:

" "Sizin bazınız bazınızdandır." (Nisâ, 4/25) "Kim kölesini öldürürse onu öldürürüz, kim onu hapseder veya gıdasını keserse onu hapseder ve gıdasını keseriz, kim onu hadım yaparsa onu hadım yaparız." gibi ilâhî prensipleri ilân ederek, düşünceye istikamet verip inhirafın önüne geçti. "Siz âdemoğullarısınız. Âdem de topraktandır." "Biliniz ki, hiçbir Arab'ın Arap olmayana ve hiçbir Arap olmayanın da Arap olana; hiçbir beyazın siyaha, hiçbir siyahın da beyaza üstünlüğü yoktur. Üstünlük takvâ iledir." Yani bütün üstünlük ve meziyet, Yaradan'ın insana bakışı ve insanın bu bakış ve hitap karşısında tavır ve davranışlarını düzeltmesine bağlanıyordu. İslâm'ın bu yumuşak havası sayesinde bütün bir mâzisi esarette geçmiş -hadîsin ifadesiyle- nice saçı başı dağınık kimseler vardır ki, eşraf ve ileri gelenlerden hep tâzim görmüşlerdir. Hz. Ömer (ra) "Bilâl, Efendimiz; ve onu Efendimiz Ebû Bekir (ra) hürriyete kavuşturdu." derken, bu mânâya saygısını ifade ediyordu. İslâm, onları da, âlemşümûl kardeşliği içinde mütalâa ediyor ve her şeyden evvel "Hizmetçi ve köleleriniz kardeşlerinizdir. Kardeşi, elinin altında bulunan her fert, ona yediğinden yedirsin, giydiğinden giydirsin. Onların yapamayacakları işleri emredip onlara yüklemesin. Eğer zor işler teklif ederseniz, behemehal onlara yardım ediniz." "Sizden hiçbiriniz, 'Bu kölemdir, bu câriyemdir.' demesin. Kızım veya oğlum, yahut kardeşim desin." "

Bu yazıyla Fethullah hocamız malesef başarısız bir iddiada bulunmuştur. Çünkü islam köleliği bir vaka olarak ele almadı bizzat kölelik sistemini devam ettirdi. İslama göre köle mal değildir diyen hocamızı şu hadislerden haberdar etmek gerekir.

Hz. Ayşe'yi dinliyoruz:"Resulullah (sav)'a "Hangi köleyi azad etmek efdaldir?" diye sorulmuştu. "Fiyatça yüksek olanı ve efendisinin nazarında en nefis olanıdır!" cevabını verdi"(2). Görüldüğü gibi kölelerin belirli fiyatları var ve peygamber en pahalısını bağışlamayı teşvik ediyor. Köleler arasında bile eşitlik yokmuş anlaşılan.

Sıradak isim Amr İbnu Şuayb: "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kim kölesi ile yüz okiyye üzerinden mükatebe yapsa da, kölesi bunun on okiyyesi hariç hepsini ödese, yine de köledir."(3) . Yazık bu kölelere adamlar değerinin yüzde doksan dokuzunu ödese bile sahibi yüzde birini vermedi diye serbest bırakmama hakkına sahip.


Ebu Davud:"Mükateb, üzerinde bir dirhemlik borç kaldığı müddetçe köledir."(4)

Cabir:"Biz Hz. Peygamber (sav) ve Hz. Ebu Bekir (sav) zamanında ümmü veled'i satardık. Hz. Ömer bu alış-verişten bizi yasaklayınca terk ettik."(5) Kölenin mal olduğunun kesin kanıtlarından biriside bu. Çocuğunuzun annesini satabiliyorsunuz. Sebep, annesinin cariye olması.

Yine Cabir:"Bir köle gelerek Hz. Peygamber (sav)'a hicret etmek üzere biat etti, Resulullah (sav) onun köle olduğunu sezemedi. Arkadan efendisi onu aramaya geldi. Resulullah (sav) ona: "Onu bana sat" buyurdu ve köleyi iki siyah köle mukabilinde satın aldı."(6) Demek o zamanlar da siyahi insanlara değersiz gözüyle bakılıyormuş.

Ebu'l-Vadi':"Bir gazvede bulunduk. Bir yere indik. Bir arkadaşımız, bir köle karşılığında bir at sattı. O günün geri kalan kısmında ve geceleyin beraber kaldılar. Sabah olunca göç hazırlığı yapıldı. Adam kalkarak atını eğerlemeye gitti. Bu satıştan pişman olmuştu. Öbürüne gidip akdi bozmak istedi. Fakat diğeri kabul etmedi, atı vermeyi reddetti ve "Aramızda Resulullah (sav)'ın ashabından Ebu Berze hakem olsun" dedi. Ona gelip, durumu anlattılar. Ebu Berze: "Aranızda Resulullah (sav)'ın hükmüyle hükmetmeme razı mısınız? Hz. Peygamber (sav) buyurmuştu ki: "Alım-satım yapanlar, birbirlerinden ayrılmadıkça muhayyerdirler." Ben sizi ayrılmış göremiyorum."(7) O zamanlar at insandan daha değerli olabiliyormuş demek.

Büreyde:"Bir kadın Resulullah (sav)'a, gelip: "Ben anneme bir cariye tasadduk etmiş idim. Şimdi annem, cariyeyi bırakarak vefat etti" (deyip, hükmünü sordu). Aleyhissalatu vesselam: "Sana onun sevabı vacip olmuştur. Miras yoluyla da cariye sana geri gelmiştir!" buyurdular. "(8) Tabi gelir kölede mal ki zaten.

Kölenin mal olduğu konusunda yeterince tatmin olmayan varsa bana mail atabilir, Fethullah hoca dahil.

Not:İnternet üzerinde islamda kölelik yoktur diye saçma sapan yazılar görüyorum. Arkadaşları akıl ve mantığa davet ediyorum.



kaynaklar
(1)http://tr.fgulen.com/content/view/386/3/
(2)Muvatta, Itk 15, (2, 779); Buhari, Itk 2; Müslim, İman 136 (84)
(3)Ebu Davud, Itk 1, (3927); Tirmizi, Büyu 35, (1260); İbnu Mace, Itk 3, (2519)
(4)Ebu Davud, Itk 1, (3926)
(5)Ebu Davud, Itk 8, (3953); İbnu Mace, Itk 2, (2517)
(6)Müslim, Musakat 123, (1602); Tirmizi, Siyer 36, (1596); Ebu Davud, Büyu 17, (3358); Nesai, Bey'a 66,
(7)Ebu Davud, Büyu 53, (3457)
(8)Müslim, Sıyam 154, (1149); Tirmizi, Zekat 31, (667); Ebu Davud, Vesaya 12, (2877), Zekat 31, (1656)

This entry was posted on 09:50 . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Kaydol: Kayıt Yorumları (Atom) .

0 yorum